2008. 11. 14.

Tökös-mákos pite

Még jó pár évvel ez előtt rendszeresen rendeltem ebédet az egyik házhozszállítós cégtől. Két dolgot tudtak sokkal jobban csinálni, mint én, a paradicsomos káposztát és a tökös-mákos rétest. Az utóbbit nem volt nehéz, mert addig soha nem próbálkoztam vele. Azóta a paradicsomos káposzta titkára is rájöttem (nem szabad sűrített paradicsomból csinálni, mert soha nem lesz paradicsom íze), úgyhogy csak a tökös-mákos süti hiányzott a boldogságomhoz. Módszeresen neki álltam receptet keresni és szomorúan vettem tudomásul, hogy mindenhol sütőtököt használnak. Ez alapvetően nem lenne baj, ha a színén kívül bármit is szeretnék a sütőtökből. Anyukám szerint régen csak a sárgarépás és a sütőtökös bébiételt ettem meg, amit jelenleg elég nehezen tudok elhinni. Szerintem összekevernek valakivel. Vagy tényleg annyit ettem belőle régen, hogy egy életre sikerült megutálnom. Bár a sárgarépával kezd rendeződni a viszonyom. (Bizonyítékok hamarosan!) De térjünk vissza ehhez a mákos dologhoz. Tehát sütőtök kilőve, ráadásul biztos voltam benne, hogy abban a rétesben nem az volt, úgyhogy alkotás indul. Első kísérletem nem volt túl nyerő, nagyon száraz volt, remélem nem sokan emlékeznek rá. Pár évvel később újra eszembe jutott. Megvettem a fagyasztott főzőtököt, megállapítottam, hogy a kaprot közvetlenül a tökre rakták, főztem belőle tökfőzeléket. Pár hét szünet, vásárlás, tökfőzelék. Pár év szünet, nyár, jé a zöldségesnél van tök! Megvettem, megpucoltam, lereszeltem, és igen! Igaz nem rétes, hanem pite, de jó! Az eredeti talán a NO SALTY-ról származik.
Tészta:
30 dkg liszt
20 dkg margarin
10 dkg porcukor
1 cs vaníliás cukor
3 tojás sárgája

Az egészet összegyúrni, és mehet a hűtőbe pihenni.

Töltelék:
20 dkg darált mák
2 dl tej
1 ek vaj
6 ek cukor
1 kisebb tök húsa lereszelve (eredetileg 2 alma)
3 tojás fehérje
1/2 citrom
sok fahéj
A tejet felforraljuk a cukorral, leforrázzuk vele a mákot, bele a vaj, a citromhéj, a tök, a fahéj. Amikor kihűlt belekeverjük a kemény habbá felvert tojásfehérjét.
A 2/3-át kinyújtjuk, bele a tepsi aljába, rá a töltelék, arra a rácsok. Forró sütőben kb. 15-20 perc alatt megsül.

Nincsenek megjegyzések: