2010. 03. 24.

A Pájsli

Anyukáméknál láttam múltkor egy lábosban valami pörköltnek tűnő dolgot. Gyorsan meg is kérdeztem és kóstoltam, ugyan mi az. A válasz: pájsli. Gyorsan kifaggattam a részletekről, majd mentem dolgozni.
Később "meg gugliztam", amiből két dolog derült ki.
  1. Egyeseknél a pájsli ugyan az, mint a szalontüdő. Mi nem tartozunk közéjük...
  2. Mások peislinek írják. Mi közéjük sem tartozunk...
Még munka közben leinformáltam a barátnőmet, mit tud a pájsliról, véleménye rövid volt és lényegre törő: "Én nem eszem aortát."
Én viszont igen, nálam a szív húsnak minősül. A tüdő viszont nem, úgyhogy azt kihagytam. Kezdődhetett a vadászat!
Alig pár hét alatt két részletben sikerült vásárolnom megfelelő mennyiségű sertésszivet és nyelvet is, úgyhogy semmi nem tarthatott vissza attól, hogy elkészítsem életem első pájsliját. Ha már első, akkor legyen mindenben első! Soha nem főztem még nyelvet. Sertésszivet sem. Nem is pucoltam nyelvet. Sőt kuktában sem főztem még semmit. Sikerült! Nagyon is! A kollégám és lakótársam (aki az első csoportba tartozik, szintén azt hitte, hogy szalontüdőről van szó) az első falat után csak annyit mondott, hogy na ez végre rendes étel...

Hozzávalók kb. 8 személyre (mi két nap alatt megettük ketten):

3 sertésnyelv

3 sertésszív
2-3 nagy hagyma

bors
pirospaprika
babérlevél
1,5 kg krumpli
olaj

A nyelveket sós, borsos, babérleveles vízben felraktam főni. A kuktában elkezdtem párolni az olajon az összevágott hagymát. A szivet összevágtam csíkokra. Úgy döntöttem, hogy ennyi idő elég is lesz a nyelveknek, úgyhogy kihalásztam őket, levagdostam a nem szimpatikus részeket (visszaraktam a vízbe fődögélni, legyen a kutyáknak is egy jó napja), felcsíkoztam. Az időközben megpárolódott hagymára rászórtam a pirospaprikát, hozzáöntöttem a "husikat", só, bors, és felengedtem annyi vízzel ami ellepte, plusz még 2 ujjnyi. Mehetett rá a fedő. Kb 1 óra alatt majdnem készre főtt. Fedő le, ekkor még elég aggasztóan nézett ki, enyhén leves állaga volt. Beleöntöttem a kockákra vágott krumplit, még egy kis só. Fedő vissza. Még 10 perc főzés. Tökéletes lett. Rengeteg, sűrű, finom. A jövő hónapra is be van tervezve, majd akkor lefényképezem.

Utóirat: Természetesen kukta nélkül is meg lehet főzni, készüljünk fel rá, hogy úgy csak a főzés legalább 2 óra lesz. Kukás esetben az előfőzéssel, pucolgatásokkal, darabolásokkal megvan 2 óra alatt.

Nincsenek megjegyzések: